Les prix


Le Grand Prix Seydou Keita est remis à Uche Okpa-Iroha, Nigeria.
The Grand award Seydou Keita is given to Uche Okpa-Iroha, Nigeria.

Uche Okpa-Iroha references moments in Francis Ford Copola’s iconic The Godfather an inovative way. He inserts himself in familair scenes to subvert the prevalent hollywood view which has been excluding the other. He lays bare the film’s system of representation, interjects a powerful redress of history and sets an alternative story in motion. The Plantation Boy clearly refers to the conditions of African Americans and claims a freedom that is opposed to the slavery time. We recognize the importance and urgency of this work as it relates to popular culture and questions the notion of power by subverting the invisibility of minorities in the film inductry.

Uche Okpa-Iroha fait référence à des moments du film iconique Le Parain de Francis Ford Copola de manière novatrice. Il s’insert dans des scènes familières pour pervertir le système Hollywoodien prévalent qui a exclu l’autre. Il met à nu le système de représentation du film, propose un rétablissement puissant de l’histoire et met en place une histoire alternative. The Plantation Boy fait clairement référence à la condition des Africains Américains et revendique une liberté en opposition à l’époque de l’esclavage. Nous reconnaissons l’importance et l’urgence de ce travail en relation avec la culture populaire et qui remet en cause la notion de pouvoir en pervertissant l’invisibilité des minorités dans l’industrie cinématographique.

Le prix Coup de Cœur du Jury est remis à deux artistes
Lebohang Kganye, Afrique du Sud et Simon Gush,

The Jury’s award is given to 2 artists
Lebohang Kganye, South Africa and Simon Gush, South Africa

Lebohang Kgange’s Ke Lefa Laka is both a love letter to her ancestors and a powerful statement about her country. In Her-Story, Kganye appears ghost-like behind her late mother, referencing her in dress and attitude ; in Hier-Story , the artist stands in for a grandfather she never knew. Both series represent an innovative approach to self-portraiture.

Simon Gush’s video Sunday Light deals with labor in distanced and subtle manner by showing a quite Sunday in Johannesburg. By chosing a normally busy city at rest, he underliens the signs and symbols of that activity that we cannot see, but which idealogy transpires in every single frame.

La vidéo de Simon Gush parle du monde du travail dans une manière distante et subtile en montrant un dimanche tranquille à Johannesburg. En choisissant une ville suractive en temps normal, il souligne les signes et les symboles d’une activité que nous ne pouvons pas voir, mais dont l’idéologie transparaît à chaque image.

Le prix de l’OIF est remis à :
Aboubacar Traoré, Mali

La série Inchal’a aborde avec subtilité et humour les tensions géopolitiques et religieuses qui secouent le Mali et menacent tout le Sahel. Ces individus casqués sans visage, telle une armée de fantômes ou de soldats, sont le reflet de nos propres peurs. Ce prix récompense le courage d’un photographe qui utilise des images métaphoriques pour prendre position contre l’obscurantisme.

The series Inchal’a addresses with subtility and humour the geopolitical and religious tensions shaking Mali and treatening the entire Sahel. Individuals wearing helmets

The Tierney Bamako Award – Em`Kal Eyongakpa
Em`Kal`s mixed media installatios integrqte elements of photography, video and sound to explore the idea of human conditioning an it`s relation to information and ideological consuption

Le prix de la Royal Air Maroc est remis à :
George Senga de la RDC/DRC

Georges Senga leads us through a mental journey through history by chosing as a symbol the mithyc figure of Patrice Lumuba. In a heterechrony filles with poetry , he reincarnates the murdered leader in our contemporary times, as if he wanted to remind us that the struggles of yesterday are the same we have to deal with today.

Georges Sanga nous entraîne dans un voyage mental à travers l’histoire en prenant pour symbole la figure mythique de Patrice Lumumba. Dans une hétéchronie pleine de poésie, il fait revivre le leader assassiné dans une incarnation contemporaine, comme pour nous signifier que les combats d’hier demeurent les combats d’aujourd’hui.

Lanchonete.org – Lucia Nhamo
In their video she address contemporary events and question how such moments are multiply narrated, remembered, and represented particulary as they relate to the recent history of her natice country

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